Wednesday, March 22, 2006



علي داشقين، آزربايجان`ين اوجان بٶلگه سينين خالاج كٶيونده دوغولموشدور

آذربايجان آتابكلرى

بااستاد علي حسين زاده /داشقين/بيشتر اشنا شويم.

علي حسين زاده /داشقين/ در بيستم اسفند سا ل هزار و سيصد و سي و پنج در روستاي خلج از توابع شهرستان اوجان اذربايجان چشم به جهان گشود . او پنج ساله بود كه به يگانه مكتب ديني روستا جهت تحصيل علوم ديني و قران كريم ثبت نام كرد. در ان زمان در روستاها از جمله در روستاي خلج مدرسه دولتي وجود نداشت . علي در مدت چهار سال و با رغبت شديد در محضر مرحوم ميرزا فتح الله قران كريم و كتابهاي گلستان و بوستان و ديگر كتب موجود در مكتب روستا را بخوبي فرا گرفت. در همين سالها مدارس دولتي و ديگر علوم فارسي توسط معلمين فارس زبان اغاز گرديد. اين بار او در مدرسه جديد دولتي ثبت نام كرد.او تحصيلات ابتدائي خود را در منطقه خود و با كسب رتبه اول در امتحانات نهائي را تمام كند و با تشويق مادرش مرحومه فاطمه ملكي و معلم دلسوزش جناب هوشنگ معيني به شهرستان تبريز كوچ كرد و در دبيرستانهاي صفوي و سپس فردوسي دوره متوسطه را اغاز كرد.

در پي تعقيب و دستگيري مخالفان شاه او نيز به بهانه نوشتن اشعار و ديگر اثار ادبي تركي تحت تعقيب قرار گرفت و به دنبال ان به شهرستان ساووج بلاق تبعيد گرديد. علي بيش از پيش شيفته زبان خود همچنين فرهنگ و ادب تركي گرديد و ضمن تحصيل در دبيرستان پهلوي سابق شهرستان فوق به فعاليت ادبي خود نيز ادامه داد. او با استفاده از قانون پرش /دو كلاس در يكسال/ سالهاي عقب مانده خود را كه مشغول تحصيل علوم ديني شده بود را جبران نمود و تحصلات عالي خود را در رشته الكترونيك ادامه داد. بعداز فروپاشي رژيم شاه و در پي شروع جنگ تحميلي او نيز مانند ديگر هم وطنان خود و در جمع لشكر بيست و يك/ همزه/ع/ عازم جبهه هاي جنگ گرديد و در منطقه دهلران مشغول انجام وظيفه سربازي شد.

در سال/هزار و سيصد و شست و سه/ از طرف كانون نويسندگان جمهوري اذربايجان به ان جمهوري و براي تحصيل زبان وادبيات تركي دعوت گرديد لاكن سفر فوق به علت وجود ديوار اهنين كمونيستهاي روسيه عملي نشد. پس از چند سال و با متزلزل شدن بنيان حكومت كمونيستي شوروي سابق او با دريافت دعوت نامه ويزاي لازم به جمهوري اذربايجان رفت و بي درنگ در اكادمي علوم و در خدمت اساتيد و دانشمندان برجسته و زبان شناسان مجرب به تحقيق و تحصيل خود در رشته زبان شناسي و تركولوژي پرداخت. در طول اين مدت به عنوان عضو رسمي كانون نويسندگان, فوند مطبوعات و مدنيت, انستيتوي اثار دست نويس اذربايجان, هيئت تحريريه مجله علم وحيات, روزنامه ادبيات واينجه صنعت و يول نيز انتخا ب گرديد. در سال /هزار و نهصد و نود و دو/ و در پي فروپاشي حكومت شوروي و استقلال جمهوريها از ايشان براي تشكيل و تاسيس فوند مطبوعات بين المللي اروپا-اسيا بطور رسمي دعوت بعمل امد كه ايشان با توجه به اينكه موسسه ي فوق كاملا فرهنگي و ادبي بود ضمن شركت در تاسيس ان به عنوان عضو هيئت مديره نيز انتخاب شد. داشقين همچنين در سال /هزار و سيصد و هفتاد و يك/ در تشكيل و نيز تاسيس انجمن ادبي شهريار كه از طرف ادبا, شعرا, نويسندگان واساتيد بنام تبريز صورت مي گرفت شركت نمود و سپس به عنوان يكي از اعضاي هيئت مديره ان و از طريق انتخابات ازاد برگزيده شد.

داشقين به مدت سه سال و با تدريس دستور زبان تركي و راهنمايي شعرا و نويسندگان نوپا در انجمن فوق خدمت نمود. علي در سالهاي /هزار و نهصد و نود و سه /و /هزار و نهصد و نود و چهار/موفق به دريافت دكتري در رشته علوم زبان شناسي و تركولوژي گرديد و مجددا به زادگاه خود برگشت. داشقين تاكنون در دهها كنگره داخلي و بين المللي از جمله هشت صد و پنجاهمين سالگرد نظامي و پانصدمين سالگرد فضولي و نودمين صمد وورغون /به عنوان عضو هيئت داوران/ و دهمين كنگره شعرا و نويسندگان اذربايجان و كنگره اذربايجان شناسي و كنگره بين المللي ده ده قورقود و دومين كنگره نويسندگان ترك زبان دنيا و … با مقالات و سخنرانيهاي خود شركت كرده است . براي بيش از سي شعر ايشان از طرف اهنگسازان داخلي و نيز خارجي اهنگ ساخته شده و بصورت كاست و سي دي مجاز در اختيار هنردوستان قرار گرفته است كه از ان جمله مي توان سولدوردو خزان و ائل باخچاسي و انا و اذربايجان و لاچين و دونيا و بابك و غيره را نام برد .

اثار و حيات استاد داشقين در طول سالهاي /هزار و نهصد و نود و نه-دوهزار و يك/ چندين بار توسط دانشجويان دانشگاههاي ايران و دانشگاه اتاتورك تركيه دانشكده زبان و ادبيات تركي و انگليسي به عنوان تز دكتري و پايان تحصيلي تدوين و تاليف شده است .

داشقين هم اكنون با دارا بودن صلاحيت تدريس زبان و ادبيات تركي از دانشگاههاي ادبيات نظامي و زبان شناسي نسيمي به عنوان استاد زبان و ادبيات تركي در دانشگاهها و مراكز علمي تبريز و اورميه و خوي و سولدوز انجام وظيفه مي كند .او مولف بيش از هشتاد جلد كتاب علمي- فرهنگي از جمله فرهنگ لغات ده هزار صفحه اي و ديباچه نويس هم چنين مصحح بيش از چهار صد كتاب ادبي مي باشد…………

0 Comments:

Post a Comment

<< Home