Monday, June 30, 2008

يك خلج از خود بيخود شده

يك خلج از خود بيخود شده

پاسخ محمدرضا هئيت به مهدي خلجي

محمدرضا هیأت`دن مهدی خلجی`یه یانیت: کیم دئییب ایران=فارس دیلی؟!



آیا ایران یعنی زبان فارسی؟


[عباس معروفی]: «هفتاد ثانیه با چهره‌ها» عنوان یکی از برنامه‌هایی است که من در رادیو زمانه تهیه می‌کنم. در این برنامه من با چهره‌های [مختلف] چند پرسش کوتاه مطرح می‌کنم. ایران یعنی چه؟ بدترین تجربه شما چه بوده و بهترین تجربه شما چه بوده؟

هفته پیش این پرسش را با مهدی خلجی مطرح کرده بودم که وقتی این مطلب انتشار یافت دیدم نظرهای زیادی پای مطلب آمده.

برخی از این نظرها شبیه به هم هستند. در مجموع به نظر می‌رسد که بسیاری افراد با نظر مهدی خلجی موافق نیستند. من از او پرسیده بودم ایران یعنی چه و او پاسخ داده بود ایران یعنی زبان فارسی.

آقای محمدرضا هیات نوشته:

وقتی نوشته فوق را خواندم به یاد داستان مانقورت اثر نویسنده گرانقدر مرحوم چنگیز آیتماتوف افتادم. داستانی که درمورد از خود بیگانگی و آسیمیلاسیون نوشته شده. داستان فردی که هویت خود، گذشته خود و حتی پدر و مادر خود را فراموش کرده و از آنان فرار می‌کند.

آقای خلجی هم جزو همین افراد هستند. با وجودی که نام خلج یکی از اقوام قدیمی ترک را یدک می‌کشند ولی چنان دچار از خود بیگانگی شدند که ایران از نظر ایشان تنها زبان فارسی است و بس.

معلوم می‌شود که ایران آقای خلجی خیلی کوچک است. تنها شامل سخنوران زبان فارسی است. ایران ایشان شامل آذربایجان، گلستان، سیستان و بلوچستان، لرستان، خوزستان، کردستان، گیلان و حتی خلجستان نمی‌شود.

امیدوارم این بار آقای خلجی جرات اعتراف به اشتباه خود را داشته باشد تا بعدا به خاطر آن افسوس نخورد.

محمدرضا هیات.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home